Selasa, 17 November 2015

TIPS HILANGKAN BAU HANYIR IKAN

Assalamualaikum

Entri hari ni aku nak kongsi dengan ibu2 vouge, kakak2 cantik dan adik manis yang selalu masak kat rumah tu.

Setiap kali lepas siang ikan atau ayam, tangan kita akan berbau hanyir kan. Kadang-kadang dah cuci dengan sabun, bau tetap melekat terutama bau ikan cencaru a.k.a ikan jaket tu.

Sebelum ni aku tak terus makan kalau lepas masak, sebab aku rasa macam sedikit loya dengan bau hanyir ikan tu (aku memang cerewet tau....huaaaaa)

Aku jumpa tips ni dalam majalah Mingguan Wanita, dah lama aku tak ingat keluaran tahun bila. Cara nya sangat mudah dan simple.

Lepas habis siang ikan tu, korang ambik segengam serbuk teh, ramas2 buat scrub dalam 5 hingga 10 minit. Lepas tu basuh, Insha Allah bau hanyir ikan yang melekat kat tangan akan hilang. Mudah kan, selain boleh hilang kan bau serbuk teh ni boleh lembutkan tangan juga tau.

Serbuk Teh boleh hilangkan bau hanyir ikan


Oh...lupa nak bagi tau, korang guna serbuk teh yang belum direndam lagi tau, hehhehe jangan guna yang dah buat air tu tak berkesan nanti.

Tu je tips yang aku nak kongsi, nanti kalau ada tips yang terbaru aku update lagi ea.

Salam sayang
Shila


0 comments:

Catat Ulasan