Ahad, 18 Oktober 2015

5 CARA BERPANTANG BERSALIN SECARA PEMBEDAHAN

Assalamualaikum

Aku doakan korang semua sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang Allah SWT.

Ada beberapa orang kawan bertanya dengan aku, macam mana cara berpantang kalau bersalin secara pembedahan ni?

Jadi aku nak kongsi sedikit la, ni semua ikut pengalaman aku masa bersalin anak sulung.

Mak aku pun tak tahu, sebab dia lahirkan kami adik beradik semua secara normal. hehhehe.....bahagian masing2 la yeob......


CARA BERPANTANG BERSALIN SECARA PEMBEDAHAN

Ini BUKAN perut aku hehehhe......


1.   2 minggu pertama tu, aku memang TAK MANDI , hehhehe.....sebab luka tu memang tak boleh kena air, jadi aku cuma gosok gigi dan lap je badan. Tapi aku salin baju seharI 4 kali...hahahhaha. Berlengas beb, tak tahan aku. Tapi sebab nak cepat baik punya pasal....layan je la

2.  Walau pun bersalin secara pembedahan, aku TETAP BERURUT dan bertungku seperti biasa, cuma bidan tak usik la tang perut tu. Dia cuma urut badan, kepala dan  kaki je. Haaa...korang kena la cari bidan yang betul2 berpengalaman, kalau boleh yang dah kenal la...bukan apa, takut la kalau salah urut kat luka tu....waaaaaaaaa.....

3.  Sepanjang tempoh berpantang tu, aku makan BUBUR NASI je dengan sayur bening dan ikan bakar. Tak ada cili..tak ada halia...tak ada lada hitam. Sebab, luka pembedahan sangat sakit tau, tak sama macam kita bersalin normal. Jadi elok la makan benda2 yang lembut dan tidak pedas. 44 hari beb, aku makan nasi bubur...lama2 aku rasa sedap pulak makan bubur.

4.  Bab tandas ni, kalau boleh cari la TANDAS DUDUK. jangan la guna tandas cangkung tu...dan jangan meneran ye adik2...kakak2. Sebab boleh bagi kesan pada luka. Isshhhh....aku banyak kali la dengar baru bersalin  berapa hari, luka pembedahan tu terbukak...adoiiii....kena jahit lagi.

5. Tips ni aku dapat dari nurse yang datang check up aku kt rumah, dia cakap sepanjang tempoh berpantang secara pembedahan ni, TIDAK BOLEH PAKAI BENGKUNG, luka kena jaga betul2. Dia cakap bila dah cukup 100 hari, baru aku pakai losyen panas macam losyen mustajab tu, sapu kat perut lepas tu terus pakai korset, Supaya perut tak geleber.

Lepas 100 hari baru la boleh guna Korset dan losyen panas, sebagai ganti bengkung

Aku rasa, cukup la tu 5 tips ni. Bukan nya kedekut..tapi ni je basic nya. Tapi siapa yang pernah melalui bersalin secara pembedahan memang tahu la, sakitnya macam mana. Nak batuk, nak bersin semua kena tutup perut dengan bantal kecik.

Nak ketawa pun sakit tau, aku memang malas nak tengok rancangan yang lawak jenaka ni. hehehhhe.....


Luka pembedaha ni, sakitnya sampai 20 tahun masih terasa tau. Ni kawan aku yang cerita, kadang2 kalau angkat benda berat sikit mesti terasa pedih atau ngilu.

Lain pulak dengan aku, berkat pengambilan ESP yang konsisten alhamdulilah parut makin mengecil dan sakit pun dah berkurangan.

Betul kata orang, protein yang terkandung dalam ESP memang sangat power...hehehhe.

Apa-apapun, aku nasihatkan korang guna la set bersalin lengkap dari shaklee, memang pelaburan yang sangat bijak. Tak rugi pun sebab bagi aku kesihatan tu yang utama.

Set Bersalin lengkap Normal & Pembedahan


Okey la, sampai sini dulu perkongsian aku. Rasa macam panjang pulak celoteh kali ni. Hehehehe...betul cakap mentor aku, kalau kita menulis dari hati, banyak idea yang datang.

Kalau korang rasa info ni bermanfaat, boleh la korang tekan butang share supaya info ni kita boleh kongsi dengan kawan2 yang lain.

Nak tau lebih lanjut lagi info mengenai set bersalin shaklee, boleh la pm aku

013-7505728 ( Shila )
FB : Noorhasila Shila



0 comments:

Catat Ulasan