Jumaat, 6 Februari 2015

DETOK VS COFFEE

Assalamualaikum

Saya doakan pembaca blog shilazamri.blogspot.com sentiasa berada dalam rahmat Allah SWT. 

Saya sekarang sedang dalam proses detok, saya buat secara berjemaah dengan kawan-kawan dalam sebuah secret group telegram.

Dulu saya tak ambik kisahpun mengenai detok. Saya tak tau kepentingan detok pada kesihatan diri, yang saya tau, saya nak kurus, nak cantik dan nak sihat. Saya makan pelbagi produk kesihatan untuk menurunkan berat badan dan mencantikkan kulit, tapi semua tidak berkesan, sehingga saya bertemu dengan Zara Si Ratu Detoks

KESAN PENGAMBILAN COFFEE

Saya telah dimasukkan dalam secret group detok yang di coching oleh Zara. Saya mula berbual dan berkongsi masalah kesihatan bersama kawan-kawan. Semua bersemangat untuk berdetok. Pelbagai resepi yang diajar oleh Zara untuk membuang toksid dalam badan.

Pelbagai Resepi Air Detok


Saya juga tidak ketinggalan untuk mencuba resepi air detok yang diajarkan oleh Zara. Kawan-kawan bagi maklum balas yang sangat positif, tapi saya agak musykil sebab saya tak ada apa-apa kesan malahan badan saya sakit.

"Zara, kenapa badan i sakit-sakit, dan susu badan i makin kurang?" 

"Apa yang you makan?"

" Tak ada apa-apa, i minum air detok dan ambik set menyusu lengkap."

"Pelik juga kes you ni, sebab orang lain bila amalkan detok, semua bagi maklum balas yang positif"

" I terpaksa ambik cuti, sebab terlalu letih dan badan sakit-sakit. Mungkin i tak sesuai berdetok"

"Detok tu untuk cuci usus, guna bahan-bahan semulajadi . Boleh bagi tau apa menu harian you?"

"Pagi i sarapan dengan ESP, jam 10 pagi i minum coffee dan makan biskut untuk hilangkan mengantuk"

"You minum coffee?????????????????"

"I jarakkan  2 jam selepas minum ESP, tak boleh ke i minum Coffee?

"Memang tak boleh. Coffee ada kafein, dan kafein adalah musuh terbesar pengamal supplemen. Sia-sis you makan set menyusu. Supplemen yang you makan akan jadi bahan buangan dan tak bagi apa-apa faedah pada tubuh you"

"I tak faham kenapa kafein tak bagus untuk pengamal supplemen. Bukan ke kafein bantu turunkan berat badan?"

"Coffee tergolong dalam kumpulan asid, bila detok kita guna buah-buahan yang bersifat asid seperti lemon. Jika bercampur, akan menyebabkan asid badan tinggi terutama bahagian perut. Perut ada asid semulajadi, lemon asid juga, coffee asid juga. Bila bercampur, asid dalam badan akan meninggi dan bila asid tinggi akan menyebabkan ulser dan gastrik. Sebab tu dalam air detok, kita seimbangkan lemon (asid) dan timun (alkali)"

"Jadi i kena berhenti minum coffee ke?

Coffee adalah bersifat asid

"You memang kena berhenti minum coffee atau air yang berkafein, tak bagus untuk pengamal supplemen minum kafein. Lagipun you masih lagi menyusu baby, memang tak elok minum minuman berkafein ni"


GOOD BYE COFFEE

Atas nasihat Zara, saya mencuba tidak minum coffee. Pada mulanya agak sukar, sebab saya dah set dalam minda, untuk hilangkan rasa mengantuk, saya kena minum coffee. Saya mencabar diri sendiri, dan akhirnya saya berjaya tidak minum coffee selama dua hari. Perubahan ketara adalah pada hari ketiga, tiba-tiba saya rasa payudara bengkak dan sakit. Saya mula mengepam susu dan sangat terperanjat, susu saya kembali meriah. Saya kongsikan kegembiraan ini pada rakan-rakan dalam group detok.

Selepas 7 hari berdetok

Zara sendiri terkejut melihat hasil yang positif, hanya beberapa hari saja saya berhenti minum coffee. Sekarang saya terpaksa ucap good bye coffee demi kesihatn diri dan keluarga.

Kini tiada lagi sembelit, tiada lagi keletihan hanya ada keceriaan dan keseronokan berdetok dan menurunkan berat badan.


DETOK BERJEMAAH

Patutlah dalam islam selalu menekankan solat berjemaah, rupanya sesuatu yang dibuat secara berjemaah lebih cepat hasilnya.

Dalam group telegram detok, kami menjaga kesihatan secara berjemaah, kami saling menyokong antara satu sama lain.


Group detok bersama Zara

Contohnya, jika saya malas menyediakan air detok kawan-kawan yang lain akan menegur dan upload air detok mereka.

Ini akan membuatkan saya rasa tercabar, terutama jika kawan-kawan yang lain rancak bercerita mengenai berat badan mereka sudah mula berkurangan.

Secara tidak langsung, kawan-kawan sangat membantu saya dalam proses berdetok atau menyingkirkan toksin dalam badan, terutama bila saya secara drastik terpaksa menghentikan pengambilan coffee yang berlebihan.

Apa yang saya boleh simpulkan disini adalah, kesihatan adalah yang utama dalam kehidupan. Kita tidak sedar, toksin berlebihan dalam badan kita adalah punca kepada penyakit yang berbahaya seperti sakit jantung, darah tinggi dan diabetes.


Oleh kerana itu, saya mula mengamalkan detok secara konsisten demi kesihatan pada masa akan datang.

Jika anda rasa entri ini akan memberi manfaat kepada rakan-rakan yang lain diluar sana, mohon anda tekan butang like dan share.



Ingin mendapatkan supplemen untuk seisi keluarga?

Ingin menjana pendapatan 3, 4 dan 5 angka secara sampingan ?

Hubungi saya

Noorhasila Omar
013-7505728
Fb : Noorhasila Shila
Email : noorhasila80@yahoo.com.my


0 comments:

Catat Ulasan