Khamis, 2 Oktober 2014

ERTI HIDUP PADA MEMBERI

Assalamualaikum

Pertama sekali saya ucapkan selamat datang kepada mereka yang buat pertama kalinya ke blog shilazamri.blogspot.com ini

Mudah-mudahan, Allah merahmati kita semua, diberi kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Hari ini saya nak kongsi satu cerita  'magic' yang terjadi pada saya minggu lepas. Kisah dimana saya dengan niat ikhlas membantu adik saya menjual tudung di sekolah tempat saya bertugas.

Untuk pengetahuan anda semua, saya merupakan anak sulung dari 4 beradik dan semestinya saya rasa bertanggungjawab terhadap adik- adik saya kerana bagi saya keluarga adalah segalanya, sebab tu la saya suka berniaga bersama Group MFMS, family first.....hehehe ( gurau pun tak boleh )

KISAH ADIK BONGSU

Adik saya ni kami panggil 'Acu Na' baru menamatkan pengajian dalam bidang rekaan fesyen dari UiTM awal tahun ini. Minatnya dalam bidang rekaan tudung menyebabkan dia tidak mahu berkerja makan gaji dan mengambil keputusan untuk berniaga

Bagi saya agak berisiko jika kita berniaga tanpa ilmu dan mentor yang betul. Tapi kami sekeluarga tetap menyokong tindakan adik saya dan dia telah mendaftarkan tudung-tudungnya dibawah jenama 
'sayang hijab'.


Antara koleksi Sayang Hijab

Sangkaan saya memang tepat, adik saya menemui Jalan buntu untuk memasarkan tudung-tudung rekaannya. Hasil kerja yang bagus tapi kurang dikenali.

Satu hari adik saya bertanya "along, boleh tak kau tolong jual tudung-tudung ni kat sekolah kau"

"Boleh juga, Ada upah tak" saya mengusik adik saya

" Kau tolong aku, nanti Allah akan balas" adik saya memujuk

Saya pun bersetuju membantu adik saya walaupun tanpa upah. Pagi-pagi dia sudah menunggu saya dengan 1 beg besar.

"Eh..banyaknya, berat tau macam mana nak bawak" saya agak terperanjat

"Tolonglah...nanti dapat pahala tau" adik saya merayu

Saya pun memasukkan beg berisi tudung ke dalam kereta dan membawa ke sekolah.

KERJA 'PART TIME' BERMULA

Menjelang waktu minum pagi, lebih kurang jam 10 pagi, saya mengusung beg besar berisi tudung ke kantin. Berat bukan main, malu pun ada sebenarnya. Tapi dalam hati terus berkata niat nak tolong dengan ikhlas. Alhamdulilah, Ada juga yang membeli. Menjelang tengah hari saya makan dengan cepat dan terus ke bilik guru untuk menyambung menjual baki tudung adik saya. Sekali lagi saya terpaksa mengusung beg besar tadi. Kali ini agak mencabar kerana jarak antara bilik guru dan pejabat agak jauh. Saya kuatkan semangat dan niat dalam hati tolong dengan ikhlas tanpa balasan.
Masa 1 Jam memang saya gunakan sepenuhnya untuk menghabiskan kesemua baki shawl adik saya. Alhamdulilah ramai juga yang berminat dengan rekaan tudung adik saya. Syukur ya Allah.....


Gambar Sekadar Hiasan




PENCARIAN NAMA SHAWL

Tepat jam 2.00 petang saya menyambung kembali tugas saya seperti biasa. Hari itu kerja saya agak banyak. tak sedar masa berlalu. Sebelum waktu pejabat berakhir saya sempat melayari Facebook, tiba-tiba terbaca di Wall ada peraduan mencari nama shawl.
saya pun saja suka-suka letak nama "DELIMA", kemudian saya terus menyambung kerja-kerja saya sehingga jam 5.00 petang.




Kepada sesiapa yg boleh bagi eiza nama yang paling comel untuk shawl ini akan dikira Pemenang....
Masa tamat pada malam ini tepat pukul 10 mlm...pemenang akn diumumkan esok pada jam 10 pg..insyaa allah.....
— with Hazli Haron.
LikeLike ·  · 



MENANG PERADUAN

Keesokan harinya saya mendapat satu mesej di Facebook yang tertera nama saya. ohh!!!! baru saya teringat saya ada masuk peraduan teka nama shawl semalam. Saya baca sekali lagi, Ya Allah...macam tak percaya, saya jadi pemenang dalam peraduan 'Pencarian Nama Shawl". Gembira hati bukan kepalang, sepanjang hari itu saya hanya tersenyum saja sebab memikirkan kebesaran Allah. Apa yang saya cuba tekankan disini adalah bila kita berniat dengan ikhlas untuk  menolong orang lain untuk berjaya, pasti kita juga akan berjaya. Mulai hari itu saya lebih yakin untuk membantu lebih ramai lagi orang-orang diluar sana. 



As salam
Br selesai masak..now tunaikan tanggungjawab dan janji....
Pemenang bg mencari nama yg comel utk shawl eiza adalah sis Noorhasila Shila......
See More
 — with Hazli Haron and Noorhasila Shila.
LikeLike ·  · 


ERTI HIDUP PADA MEMBERI

Semoga cerita saya ini akan jadi motivasi pada anda semua, Tiada sedikitpun niat dihati untuk bersifat riak tapi saya rasa saya perlu berkongsi dengan anda semua. Jangan takut untuk memberi, kerana setiap apa yang kita beri insha Allah kita akan dapat pulangannya kembali. Bak kata Dr. Azizan Osman "MORE YOU GIVE MORE YOU GET BACK"












1 ulasan:

  1. Syukur alhamdullillah shila. Lagi banyak kita bagi lagi byk kita dptkan

    BalasPadam